ROZHOVOR: Online možnosti komunikace jsou pestré. Jde to i s animací a dabingem



IMG_1365.png
 
Datum: 29.4.


ROZHOVOR: Online možnosti komunikace jsou pestré. Jde to i s animací a dabingem

Michal Vítámvás, který má svou kancelář ve Žďáru nad Sázavou, působí v ZFPA více než 12 let. Strukturním ředitelem se stal letos v únoru hlavně díky své vytrvalosti, chuti nevzdávat se a spolupráci celého týmu. Řídí se mottem „Kdo chce, hledá způsoby. Kdo nechce, hledá důvody.“ Kromě rodiny patří mezi jeho záliby cestování, hezká auta a moderní technologie. Rád zkouší nové vychytávky v podobě animací či dabingu. Je členem projektového týmu CRM M@NgoUP. Z šikovné aplikace ForeverUp vzniklé na jeho popud těží nejen jeho tým, ale celá Akademie. 

Proto nás nepřekvapilo, že se do online komunikace pustil se svými kolegy hned na začátku nouzového stavu. Ten podle něj může být příležitostí pro osobní i kariérní růst či investice do budoucna. 

Koronavirové období se dotýká nejednoho z nás. Jak tuto situaci se svým týmem zvládáte?
Troufám si říct, že situaci zvládáme velmi dobře. Z velké části je to díky tomu, že jsme se jako tým rychle naučili používat nové technologie. Komunikujeme přes Skype, Hang Out, Jitsi a dle potřeby využíváme i další kanály.   

Na schůzky zveme i služebně mladší kolegy, a dokonce se registrují i ti, kteří dříve na tréninkové porady nechodili, protože se jim po práci zkrátka nikam nechtělo. Teď se v pohodlí domova připojí, poslechnou si nás a dozví se něco nového. Tenhle model hodnotím velmi kladně a věřím, že v něm budeme pokračovat i později.

Pochopitelně jsou tu i nevýhody. Komunikaci tváří v tvář žádný videohovor nenahradí, avšak díky novým možnostem neztratíme kontakt, který je v našem oboru nezbytný.

Myslíte si, že současná krize společnost posune?
Rozhodně. Snažil jsem se, abychom se jako tým co nejrychleji přeorientovali na online komunikaci. Někteří kolegové se tak doslova ze dne na den museli naučit používat technologie, které předtím nepotřebovali. 

Komunikace na dálku je dnes naštěstí opravdu jednoduchá. Stačí lidem poslat emailem odkaz, na který kliknou a jsou připojeni. Všichni si na to zvykli velmi rychle. 

Určitě se pomocí videokonferencí spojujete s větším počtem kolegů. Máte nastavená nějaká pravidla, abyste se mezi sebou bez potíží domluvili? 
Zatím měla naše největší videokonference přes 20 účastníků. Čím více lidí, tím více rušivých elementů. Hodně kolegů si zapomíná ztlumit zvuky na telefonu nebo jim například v pozadí hraje hudba. Jindy zase přijde během videohovoru do pokoje někdo z rodiny.

Aby k těmto situacím docházelo co nejméně, vždy dopředu v pozvánce uvádím, že monitor nesmí mít naproti oknu a všechny zvuky by měly být ztišené. Vždy také připomínám, aby se hezky oblékli. S úsměvem dodávám, že alespoň od pasu nahoru.

V rámci porad jsme vždycky dbali, aby byli všichni oblečeni alespoň business casual. Já to dodržuji stále. Když nejsem v obleku, tak sako a košili považuji za standard. Není nic horšího, než když si člověk vytvoří špatné návyky, které se pak musí přeučovat.

Zvládáte na poradách projít všechny body dostatečně kvalitně?
Řekl bych, že ano, ale vždy tomu předchází poctivá příprava. Přesně vím, které body chci projít. Mívám nachystanou kostru a kompletní prezentaci, kterou pak promítám na obrazovku. Naučil jsem se používat animační videa, ke kterým doplňuji titulky a dabuji je. Vytvářím tak materiály, ze kterých se mohou kolegové učit, nebo je třeba sdílet na sociálních sítích.

Například minulý týden jsme probírali téma „Jak a proč v dnešní době investovat“. Prošli jsme si, co to investice jsou, jak fungují, jak se chovají, jakým stylem se dá investovat, jaké nástroje k tomu používáme a do jakého portfolia se vyplatí investovat.

Hovoru se zúčastnilo i několik nových lidí, kteří by se za běžných okolností nepřipojili. Někteří již dokonce investovali, protože pochopili, že taková příležitost, která je teď, se dlouho nemusí opakovat. Minimálně několik let. Takže „díky“ této době jsme vytvořili několik podílových fondů, které by za normálních okolností nevznikly.

Jakou aplikaci pro komunikaci byste doporučil ostatním?
Nejspíš Jitsi, protože moderátor skupiny může všem vypnout mikrofon, což jiné aplikace často neumožňují. Jitsi používáme na konference s větším počtem lidí. Účastníci se hlásí o slovo a já jim mohu zapnout mikrofon, takže nemluví jeden přes druhého. Je poznat i kvalita signálu a přenosu obrazu, takže víme, proč se někdo „trhá“.

Z jiných aplikací mohu doporučit Skype, u kterého je jen omezený počet lidí. Google Hangouts je zase dobrý na jednoduché a rychlé spojení. Každý si zkrátka zvolí aplikaci, která je mu nejvíce sympatická.  

Co nového přineslo z vašeho pohledu koronavirové období?
Spousta lidí se naučila používat nové technologie. Lidé nyní také více přemýšlí o tom, jakým způsobem prezentují sebe a svou kancelář na sociálních sítích, protože všichni tráví více času online. V tomto nás koronavirus více přiblížil mladé generaci.

Kdo chce dělat byznys a uspět, bude se muset přeorientovat. To by se za běžného stavu nestalo. Ukazuje se, že multi-level marketing můžeme častěji dělat on-line. Když to přeženu, jsme v tomto prostředí schopni vytvořit i sto prezentací za jediný den.

V čem krize posunula přímo vás?
O animovaných videích jsem věděl už delší dobu a moc se mi líbila. Vždycky jsem si říkal, že bych to byl určitě schopen využít i v našem byznysu. Jen jsem nevěděl, jak se tvoří. Když přišla karanténa, vnímal jsem to jako příležitost. 

Koupil jsem si software a začal se s ním učit. Jsem sice naprostý amatér, ale sám na sobě cítím, že se skutečně posouvám kupředu. Určitě v tom budu pokračovat, protože potenciál nových technologií je obrovský. 

Na závěr musím ocenit některé své dříve narozené kolegy, že to vzali jako výzvu. Nevzdali se a ve svých například 55 letech se naučili používat nové technologie. Klobouk dolů. Je úžasné, jak celou situaci zvládli a využili jí na maximum.